Kellie's Castle


Kellie's Castle/ Rumah Kellas

Huh....akhirnya sampai gak aku kat Istana Batu Si William Kallie Smith ni..........Amazing and Wonderful...The first Word that I thinking in my mind .......

Info :
Istana Kellas ini dibina setelah Kelahiran Putera Beliau Anthony pada tahun 1915.Bangunan ini mempunyai 14 buah bilik, sebuah bilik bawah tanah dan terowong rahsia itu juga dilengkapkan dengan lif yang pertama di dibina
Tanah Melayu. Di tingkat kedua pula akan dibina sebuah padang tenis berlantaikan simen.Oleh kerana terlalu taksub dengan agama Hindu dan budaya India, Smith merancang rumah ini bagi berbentuk mirip senibina orang-orang Madras, dengan semua batu bata dan seramik diimport dari India. Dia turut membawa sejumlah besar pekerja buruh India dalam impiannya untuk membina Rumah Kellas menurut seni bina India asli. Bangunan ini dapat dilalui dari jalan utama dengan berjalan menyeberangi jambatan yang melintasi sungai.


Uish...Macam cikgu Sejarah le pulak ...hiihii.....pada aku tempat ni memang menarik...cume tangga Istana ni Sempit la....(untuk aku yang bersize XL ni la) ..hiii..Lagi satu benda yang aku rase menarik kat Kawasan Istana Si William Smith ni ...ade sebatang Pokok yang menyerupai Seekor Beruang ....( memang ade rupe Bear ) Ni la Kebesaran Kuasa Allah s.w.t.......tak caye pegi la tengok sendiri ...... tak mahal pun...Sekali masuk For Adult RM 4.00 ( pengunjung tempatan) .

p/s : DaLam MaLaySiapun BanYak TemPat2 YanG MeNaRik.......

No comments:

Kuala Gandah Elephant Sanctuary

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم Hai Korang ...gigih mokcik curi masa nak hapdet cerita kali ni #suscuba hihihi  takut terlepas d...