Aduhai adik pengemis

Bismillah....
korang...hari nak citer cket ape yang berlaku semalam (Ahad)
aku pegi la berjalan-jalan kat Shah Alam...
pastu mase tu aku ternampak la kejadian ni ....

ade seorang budak ..dalam lingkungan darjah 3 -4 kot ...
tengah duduk ngan adik dia....yang agak kecil dalam 2 tahun ...
duduk mengemis kat tepi jalan org lalu lalang ...


pastu adik dia menangis...dah tak nak duduk kat situ lagi..
aku pun tak tau knape..mungkin rimas atau lapar ?
tapi tadi mase aku lalu depan budak tu dalam cawan yang dia pegang tu dah ade bnyk gak duit yang berjaya dia collect


pastu tetiba aku nampak dua orang wanita dewasa ni ..
nampak sihat waalfiat ....sorang tu tengah pegang baby ...pergi mendapatkan budak berdua tadi


rupenya budak2 tu mungkin anak salah seorang perempuan tu ...
diorang memang mencari rezeki ngan mengemis kat tepi jalan...
aku terdengar jugak perbualan diorang
diorang bercakap dalam bahasa tamil ...maknanya bukan melayu ..
maybe muaallaf kot? ntah la ..aku pun tak tau...

Kesian budak-budak tu ....kecik2 lagi dah diajar jadi pengemis...
meminta2 kat tepi jalan ...kenapa la mak dia tak bekerja ?
Indon yang PATI tu pun boleh dapat kerja ?

tapi memang tak dinafikan sekarang ni susah nak dapat kerja ..
aku kalau orang datang mintak sedekah ni ..
bukan tak nak bagi...tapi aku tengok orang gak la ...
aku lagi ikhlas nak bagi pada pak cik mak cik yang buta bermain muzik tu..
sebab dia tetap berusaha untuk dapatkan rezeki ...









11 comments:

cik panadol said...

org malaysia ni pemurah sangat...kalo sihat wallafiat keje je la macam org lain...nape nk mengemis semua tu....

sindekit pon bnyk skrg ni...kdg2 tak boleh caya la ngn diorg ni....

[z@ck] said...

agak sadis..
T_T

Cik Bucken said...

ni msti jenis yg malas nak berusaha..
-_-"

Lya Colours said...

skrg mmg berleluasa budak2 mintak sedekah ni
di ketuk2 nye cermin kete
nak bg ke x pon serba salah
takut yg sindiket ni kan
bagi2 kang bukan dpt kat dia
baik bg dia makanan
at least kenyang perut
hehe

GaDis CoMeL said...

ada tak possibility yang depa ni bukan orang Islam?

Adinda Amy Sensei said...

sangat kasihan....

nas said...

isk2..teruknyer...
jadikan budak kecik sebagai alat utk mendapatkan wang dgn cara mengemis...
isk3..
sedyh la cmnie...

nur anis said...

sebab dorang tahu, rakyat malaysia cepat simpati. sebab tu diorang tak segan mengemis ni. kalau aku nak bagi, tengok jugak keadaan pengemis tu macam mana.

beautiful_rose said...

negara maju tapi rakyat miskin...

wahh...blog sudah kehijauan eh... =)

sahromnasrudin said...

salam...mesti sindiket kan? huhuhuh

tukang karut said...

kesian klu btol2 depa susah...