Update banjir surut air membawa duka

Bismillah ....

hari sabtu ahad lepas saya balik ke kampung ...
bila tanya mak ayah katanya banjir dah kering ...
kami punbalik la tengok apa yang patut buat ...
banjir tahun ni memang paling dahsyat sejak 32 tahun hidup saya 
air sampai paras dada..
memang la tak seteruk banjir dan Kelantan dan Johor dulu 
aor sampai tenggelam bumbung subhanallah lagi la hebat dugaan diorang 



 ni kedaan banjir kat rumah saya...masa ni air dah surut sikit 
sebelum ni air kat luar paras pinggang dalam rumah paras peha 
habis barang almari, sofa, kabinet , rak pinggan mangkuk semua rosak 
yang besi habis berkarat yang katu habis mereput 
kali ni mangsa banjir terpaksa pindah selama 21 hari 
21 hari terendam pintu rumah pun kembang 
lantai pecah mendap 

 masa saya balik nasib baiklah IKRAM perak datang bantu
diorang datang cuci rumah 
alhamdulillah terima kasih sangat 
kalau tak...memang jenuh la kami nak alihkan barang-barang keluar 
dengan katil semua dah rosak 
almari berat-berat 
terima kasih sangat ...memang sangat membantu 
gambar ni pun ambil kat FB diorang 
sya bali kampung langsung x ambil pun gambar 
tak terfikir da bab tu 
fikir apa nak buat aje untuk bagi keselesaan balik kat family 

 saya balik rumah terkesima pun ada 
macam total semua rosak 
dengan bau hanyir minyak sawit 
lumpur...nak tido pun berbau hanyir 
mcmmana la diorang yg kat sana nak hadap semua ni 


saya berharap ada la sesuatu yang akan dilakukan untuk kampung kami ni 
tolonglah besarkan parit perbaiki sistem perparitan tu atau buat lah apa-apa je 
kami pun bukannya orang senang ...
orang kampung je... bila jadi macam ni memang rasa susah la 
barang rumah semua rosak 
nak beli baru ? hurrrmmmm 
ambil masa
dah bertahun-tahun kami hadap banjir ni ..cuma antara besar atau tak je 
dan kali ni memang habis semua 

alhamdulillah kucing-kucing semua survive 
cuma kurus sikit la makan kurang 
huhu 

sekian coretan hati ..huhu 




Jangan malu-malu singgah lagi ye, Terima kasih.

3 ♡ kas|h beRpanJangan ♡:

BTS said...

Semoga sabar dengan ujian ini ya..

wahida said...

kampung aku kat sungai besar yang tak pernah2 banjir pun banjir baru2 ni...mmg sedihhhh...kesian bila tgk mak update wasap ckp mak tido dlm khemah kat dewan...mmg la mak ckp selesa, brg keperluan semua diberi, tapi kita sebagai anak, tgk mak yang tua tu tido dlm khemah rasa sebak sangatttt...nak balik amek mak tak boleh, jalan ditutup....huwaaaaaa...
pastu bila tengok semua barang rosak lagilah luluh hati...huhu..

takpe la...moga2 ada hikmah di sebalik musibah banjir ni...
kita sama2 doa agar banjir tak berulang lagi...

Nafira usof said...

Teruk jugak yer.
sabar banyak2 yer. ade hikmat Allah nak bg nanti. InsyaAllah.