Diserang 'Bena' atau whitefly

Bismillah

dulu kan saya pernah bgtau yang kami ade projek bercucuk tanam tu
igat tak ? tak ingat tengok kat sini

haish...sedih sungguh la ..salah satu dari pokok yang ditanam ..
kena serang ngan bena putih ... ni bena pokok tau bukan Bena blogger tu :P
atau nama saintifiknya whitefly ...

mula tu cam sikit je putih-putih tompok2 kat batang pokok ..
tapi malas la nak layan sgt ..biarkan je ..
pastu lama-lama dah 2 pokok kena...
sekarang dah 3 pokok..ini tak boleh dibiarkan ... melampau tau ..hishhh ..

Pokok yang telah di kuarantin kan :P ..
ewah macam pakar tanaman pulak saya ..hihihi
tak de maknanya..setakat pokok hiasan dalam balang bulat-bulat
dah nak verangan jadik pakar bagai ..
phuiiii...hahahha

gigih tau nak snap gambar bena nih!!
tapi almaklumlah henpon tak berapa nak canggih ...gambar kabur ...
tu mak bena, anak bena, nenek bena..berderet-deret kat situ ...
sakit btol mata !!!
terus ambik pesil...tenyeh2 kat diorang ..lalu meninggal lah diorang sume ..huhuhu

lebih kurang cenggini la rupa close up nya ...
ni gambar ikhsan google

ade jugak baca petua nak hilangkan benda alah ni ...
antaranya guna bawang putih ..cili kering ...
mmm..tak tau la rajin ke tak nak ikot semua petua tu :P
buat masa ni yang rajinnya ...angkat pokok2 tu pi basuh ngan air buang sume benda alah tu ...

baki yang tak keluar bersama air pulak..
dengan penuh geram..ambil pensil...penyet2 terus ...
tu jelah caranya....

sekian.

3 comments:

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

aaa, kesian nya bena kena tenyeh ngan pensel.. pembunuhan kejam !

Fadzli Amir said...

Teringat dulu masa kecik2 kat kampung, pokok ubi gajah tepi rumah kena bena ni...tak tau macamana mak & abah buat...hehee

Nafisya Ismail said...

salam ramadhan mdm mawar @ che ross.. hehe