Sedekah.....

Bismillah....

ntah kenapa sampai waktu ini saya masih ingat kejadian tu ...
masa tu jam lebih kurang pukul 8.30 malam...
saya dan Tn.John dah siap-siap nak pergi TESCO beli barang dapur ...

pastu tetiba ade orang ketuk gate rumah ..pastu bagi salam ...
suara lelaki ....Tn.John pun buka pintu ...

dekat depan pintu ade seorang lelaki tua....
umur mungkin dalam lingkungan umur ayah saya ...muka nya kelihatan sugul...
ditangan pak cik tu ade sebuah buku ....

rupanya Pak cik tu datang nak minta bantuan ..
beliau memaklumkan pada kami dia datang dari Pulau Pinang ..
dengan sebuah beg  dan hanya menaiki train ...
anak perempuan pak cik tu menghidap penyakit buah pinggang ..
dan memerlukan kos rawatan yang tinggi ....

pak cik tu tunjukkan buku yang ada sijil sakit, gambar anak nya ...
sayu betul hati tengok usaha seorang ayah semata-mata nak sembuhkan anak ...
pak cik tu cakap lagi ...Pak cik kalau boleh nak bagi buah pinggang pak cik ni ..
tapi pak cik dah tua...hospital cakap tak boleh ...

serius kalau dengar pak cik tu cakap ...tersentuh sangat hati ...
bayangkan ...naik train dr jauh... dan sanggup ketuk setiap rumah yang ada ...
dan untuk makluman ...memang susah sebenarnya orang KL ni nak buka pintu rumah ...
nak-nak kalau da tengok kat lubang pintu orang yang tak kenal ..
memang takkan bukak nya ... 
tapi pak cik tu tetap berusaha .... 
T____T 

Pak cik tu dah tua dan nampak uzur ....
jalan pun berdengkot-dengkot ....
kalau difikirkan ....orang yang dah tua macam tu ...
takkan nya nk datang minta sedekah dari pintu ke pintu macam tu ...
macam memperjudikan nasib ...baik duduk kat mana-mana mintak je sedekah..
pasar malam tu ha ...banyakkkk....

tapi demi seorang anak ...Pak cik tu sanggup ....
Tn.John ade la bagi sedikit sumbangan ....
masa saya keluar nak kunci pintu rumah ....
Pak cik tu masih kat floor rumah saya tu ketuk dari pintu ke pintu ...
tapi tak de sorang pun yang buka pintu ...
sayu hati tengok ....

Saya doakan anak pak cik sihat dan membesar menjadi anak yang solehah dan berguna
kepada keluarga, agama dan bangsa ...
amin ....
Semoga usaha dan jerih payah pak cik tu akan memberi kesenangan
kepada pak cik di akhirat sana ...
amin 


4 comments:

Nafira usof said...

Mudah2an usaha pakcik tuh akan membuahkan hasil. dan moga2 semua pemberi sumbangan itu juga di murah kan rezeki oleh NYA. amin~

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

Semoga pakcik tu bjaya kmpul duit utk kos rwtn anak dia. Boleh sembuh mcm sedia kala. Dan semoga Allah swt mengurniakan rezeki lebih pada korg berdua. Insyaallah....

Fazleyatul Aini said...

huaaa kalau saya pon tak boleh tengok orang tua macam tu. sebab kita membayangkan itu orang tua kita. Ya Allah semoga Kau permudahkanlah urusan pakcik tu. Amin

ArELeEz said...

dugaan yg maha berat utk pakcik tu. semoga dia tabah..

Kuala Gandah Elephant Sanctuary

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم Hai Korang ...gigih mokcik curi masa nak hapdet cerita kali ni #suscuba hihihi  takut terlepas d...