Tok Wan

Bismillah ......

semalam kemas-kemas rumah jumpa gambar lama arwah Tok Wan dalam buku album ..
hurmmm...Rindu Tok Wan ... Tok Wan saya meninggal masa saya umur 19 tahun kalau tak silap..
masa tu saya balik kampung ...Tok Wan terbaring dah tak sihat ...
sebelum balik ke Politeknik...saya cakap kat mak ...
Mak ...kalau tok wan sakit xpe lah tak yah la bawak pergi hospital ...
sebab Tok Wan dah berumur ...saya tak nak dia kena cucuk sana sini sebelum akhir hayat dia ...

Tok Wan ngan Ayah 

tapi keesokan harinya ...Mak cakap Tok Wan ajak pergi Hospital...
jadi diorang bawak la Tok Wan Pergi Hospital....
bila kat Hospital....diorang buat operation ...raseya masalah jantung kot...
dah ketika tu lah Tok Wan menghembuskan nafasnya yang terakhir....

Mak telefon saya bagitau Tok Wan dah meninggal kat hospital ...
sedih....sedih sgt ...malam tu saya baca yasin dari Maghrib sampai la ke Isyak ...
saya tak boleh nak balik...sebab baru sgt balik dari kampung ...
Kuantan-Perak bukannya dekat ...nak-nak masa tu LPT tak siap pun lagi ...
Mak cakap xpe lah tak payah balik la......

Kak Yun, Tok Wan, Along, Shukur, Syairah ngan Saiful di pagi raya 


saya ingat lagi ..dulu masa kecik-kecik...darjah 1...
saya nak pergi sekolah Tok Wan la yang selalu bawak torch light temankan saya tunggu bas tepi jalan 
bila balik sekolah dia dengar bas berenti kat jalan misti dia datang ambik saya kat jalan...
Tok Wan suka makan kari ikan ...suke sgt ...dia akan makan kuah tu banjir sekali ngan nasi ...
pastu tok wan selalu kayuh basikal datang ke rumah ...

masa tu malam ....ayah pergi mana tak ingat ...
Tok Wan datang kayuh basikal sambil pegang torch light kerumah semata-mata 
nak temankan kami tidur kat rumah ... 
kalau basikal tok wan pancit ...dia pandai tau tamapl sendiri je ...
saya suke tengok dia buat kerja...tayar tu dia bukak ..pastu rendam dalam besen yang penuh ngan air 
bila bocor nanti dia mengelembung macam berbuih-buih  ....
Tok Wan ambik gam dia tampal la ....tak de makna nya dia nak hantar kedai repair :) 

saya tau kakak saya , kakak-kakak dan abg saudara saya yang lain lagi banyak kenangan dengan Tok Wan 
sebab diorang lagi lama merasa hidup bersama Tok Wan ...
tapi ni lah antara kenangan saya ngan Tok Wan yang masih saya ingat sampai sekarang ...

Semoga arwah Tok Wan ngan Tok ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman dan beramal soleh 
amin ya rabbal alamin ...

al-fatihah...

Sekian . 


Jangan malu-malu singgah lagi ye, Terima kasih.

1 ♡ kas|h beRpanJangan ♡:

ArELeEz said...

semoga arwah tok wan b'semadi dgn aman.. & semoga rohnya dicucuri rahmat.. aminn.. al fatihah..