C.E.R.I.T.A untuk dikongsi


Bismillah...

hari ni tErbaca satu kisah yang tElah mEmbuatkan air mataku bErkaca-kaca dan akhirnya gugur jugak sEtitik dua..."ish..ish..Emo sungguh ko ni ross"

rasE cam tErsEntuh jE hati bila baca cErita ni..maybE adE yang dah pErnah baca ..

kEpada sapE yang Tak pErnah baca lagi..mEh la kita sharE kisah ni samE2..

CEritanya:

Kisah sEorang guru yang mEngajar disEbuah sEkolah rEndah di tEngah2 bandaraya Kuala Lumpur .. bEliau mEngajar sEsi pEtang. Salah sEorang murid bEliau sEtiap hari datang lambat ke sEkolah. Kasut dan bajunya sElalu kotor. Setiap kali dia bErtanya

tEntang baju dan kasut muridnya itu hanya bErdiam diri. guru tErsEbut masih bErsabar dEngan kEadaan pakainnya, tEtapi kEsabaran bEliau tErcabar dEngan sikap muridnya yang sEtiap hari datang lambat.

Pada mulanya guru tErsEbut hanya mEmbEri nasihat. Dia hanya menundukkan kEpala tanpa bErkata2 kecuali anggukkan yang seolah2 dipaksa.

Kali kEdua guru tErsEbut mEmbEri amaran, dia masih juga mEngangguk tEtapi masih juga datang lambat kEesokannya. Kali kEtiga guru tErsEbut tErpaksa mEnunaikan janji untuk mEmukul muridnya itu kalau masih lambat.

AnEhnya murid itu hanya mEnyErahkan punggungnya untuk dirotan . Airmata saja yang jatuh tanpa sEpatah kata dari mulutnya.

KEesokan harinya dia masih juga lambat, dan guru itu mEmukulnya lagi. Namun ia masih tEtap datang kE sEkolah dan masih tEtap lambat.

Suatu hari guru itu bErcadang untuk mengintip murid itu sampai kE rumahnya. SEtElah mEndapatkan alamatnya, guru itu mEnEruskan niatnya. muridnya itu tinggal di sEbuah kawasan sEtinggan tidak bErapa jauh dari sekolah. KEadaan rumahnya sangat daif.

guru tersebut nampak muridnya itu sEdang bErdiri di dEpan rumahnya dalam kEadaan gElisah.Juga bErsamanya kElihatan sEorang wanita yang mungkin ibunya juga sEdang gElisah.

LEbih kurang pukul 1.30 sEorang anak lelaki sEdang bErlari2 sEkuat hati mEnuju kE rumah itu. Sambil bErlari dia membuka baju sEkolahnya. Sampai di dEpan rumah baju dan kasutnya disErahkan pula kepada murid tErsEbut yang tErus bErgEgas mEmakainya. SEbElum pakaian sEkolah sEmpurna dipakai, dia sudah bErlari kEarah sekolah.

Guru itu kEmbali kE sEkolah dEngan pEnuh pEnyEsalan.

Guru tersebut mEmanggil anak itu sambil mEnahan airmata yang mula tErgEnang.

"Maafkan cikgu. Tadi cikgu pErgi kE rumah kamu dan memErhatikan kamu dari jauh. Siapa yang bErlari mEmbErikan kamu baju tadi?"

Dia tErkEjut dan wajahnya bErubah.

"Itu abang saya. Kami kongsi baju dan kasut sEbab tak ada baju lain. Itu saja baju dan kasut yang ada. Maafkan saya, cikgu." Jawabnya

part ni la air mataku dah trasE nak mEnitik..

blogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.com

"KEnapa kamu tak bEritahu cikgu dan kEnapa kamu biarkan saja cikgu pukul kamu?"

" Mak pEsan, jangan mEminta2 pada orang, jangan ceritakan kEmiskinan kita pada orang. Kalau cikgu nak pukul sErahkan saja punggung kamu."

Sambil menahan airmata yang mula berguguran guru itu memeluk anak muridnya itu,

"Maafkan cikgu, ......."

masE ni air mataku dah mEnitik sEtitik dua ..kEsian nya budak ni..dan bEtapa dia rEdha dEngan kEadaan hidupnya..kita?..bErsyukurkah kita?..sayu jE bilE fikir..

blogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.com

KEjadian itu cukup mEnginsafkan guru tErsEbut. SElEpas itu bEliau cuba mEmbantu muridnya sEtakat yang mampu.

CErita2 bEgini mEmbantu mElEmbutkan hati yang kEras. Kata sEorang guru, sEkiranya hati kita mula kEras lEmbutkanlah dEngan pErkara2 berikut;

i. Solat sunat

ii. puasa sunat

iii. bErzikir

iv. bErsEdEkah

v.. mEngusap rambut anak yatim

vi. mEndEngar cErita2 kEsusahan orang lain

vii. mEmbantu orang susah

O.k..rEnung-rEnungkan dan sElamat bEramal..

blogger-emoticon.blogspot.com

6 comments:

Che' Pit said... Reply Comment

salam,

huhu sedihnyer.. kesian kan.. tabi bagus lah budak2 tu.. walaupun miskin tapi tidak meminta dan masih bersenmangat ke sekolah..

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said... Reply Comment

haah.. tu la...rase macam sedih sebab tu la..sbb budak tu baik dan bersemangat kental...

Adinda Amy Sensei said... Reply Comment

salam..

waaa...sedihnye cerita ni..sangat menyentuh hati..huwaaaaa..

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said... Reply Comment

sabo cik Amy ye..

Pojiepooh Abdullah said... Reply Comment

sedihnyer Mawar..
Pojie xleh dgr2 citer mcm nih..

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said... Reply Comment

tu la..Mawar pun rase sedih je bace citer ni .. :'(