♥ ♥ Mari anyam ketupat ? ..^___^


bismillah ...
wah..pepagi dah ajak anyam ketupat? ape ni ross?
huhu
salah..salah...
bukan nak ajak buat dosa kering ye?
sebenarnya semalam saye attend kursus ...

so penceramah kursus tu ade bgtau ..

MENGUMPAT DIBENARKAN dalam beberapa situasi

Dalam mahkamah
untuk mendapatkan keadilan dan cerita sebenar
untuk menjadi contoh yang baik ...
contohnya
" Eh Amyliana, cube tengok Sis Biru...dia rajin update blog...
nanti misti traffik dan earning dia kan bertambah, jom la ikot macam dia "
hihi..ni contoh je
lagi satu Public Figure
semua orang kenal dia dan tahu cerita dia ...

wallahhualam....
so alang-alang dah cerita ni....
nak jugak tanya ?
faham ke ape yang di maksudkan dengan mengumpat ?

Mengumpat ialah menceritakan prihal yang BENAR mengenai orang lain .
manakala


menceritakan prihal yang TIDAK BENAR mengenai orang lain pula dinamakn
FITNAH

jadi lepas ni jangan la pulak ade yang cakap
" saya bukan mengumpat dia, saya cerita perkara yang betul"


huhu...

o.k la...nak sambung kursus...







Jangan malu-malu singgah lagi ye, Terima kasih.

5 ♡ kas|h beRpanJangan ♡:

blueCITY® said...

salam mawar
sihat ke

hmmmm

tak mo ngumpat
tapi terumpat
ekekeek

Nur Hawa Mohd Zin said...

betol kak...awe ada belajr pasal ngumat ni dulu..hehe..mmg ada ngumat yang dibenarkan...utk kebaikan dan teladan...tp orang dah salah tafsir pasal ngumat sebab selalu ngumat benda tak betoll...heheheh

Alimaz-Kembara Terasing said...

mengumpat terumpat atau diumpat....semua tak suka...

maiyah said...

betullah tu..
tp org kita dah slh bwk..
memula cite pas tu tambah lg garam dan cili bg pedas..
timbullah maksud mrk yg tersendiri tu

blueCITY® said...

mawar weh,
lately akak ada prob la
tak leh nak updtae selalu dah
huwaaaaaaaaaaaa...
bulan lepas trafik mmh best
nuffnang pun masyukk
tapi lately kureng gak
ekekkek
ps:
contoh terbaik dak tedi la weh