♡ Mari Belajar Peribahasa ♡

Bismillah ...
hari ni Jumaat ..olaalalala...
esok cuti..yes.. I like it
misti ramai yang like it pon kan ?

hari ni saje je nak share cket ...
maybe ramai yang dah tau ...
tapi sy yang baru tau ..hihihihi

http://www.emocutez.com

misti ramai je yang pernah dengar satu Peribahasa

"Seperti melepaskan batok ditangga"
maknanya
"melakukan sesuatu kerja secara sambil lewa/tak selesai"
pernah tak terfikir ?
apa kaitan batok kat tangga dengan kerja tak selesai ?

huhuhu...sebenarnya tahukah anda batok yang dimaksudkan
tersebut bukan lah batok yang ni ---->
http://www.emocutez.com

atau batok yang ni ---->
tapi sebenarnya BATOK tersebut ialah yang ini --->

ini ialah BATOK

kalau tak percaya ...cari la kat dalam kamus Dewan Bahasa
Batok - Bekas tempurung yang digunakan untuk mencedok air .

so dah tau ape kaitan "melepaskan batok ditangga?"
orang dulu-dulu kan gunakan batok ni kat depan tangga sebelum naik ke rumah ?
jadi lepas guna kna la gantung balik kat tiang tangga tu
jang buat kerja tak siap dengan letakkan batok tu kat tangga je ...

hihihihihi
http://www.emocutez.com

-Sekian-





Jangan malu-malu singgah lagi ye, Terima kasih.

7 ♡ kas|h beRpanJangan ♡:

zan-xray said...

pandainya cikgu mawar..
Ini la rupanya batok ek..
. teringin gak nak ada tempayan ngan batok ni kat depan rumah.

maiyah said...

laaa.. sy pun baru tau hehe

Ena said...

hehehe..

akak angkat tangan.. sbb akak pun baru je tau nie.. huhu...
bagus la.. :)

happy weekend

fiD said...

lol!

tq la sangat!

baru tawu nie.. serius!

||| PöJìé PööH ||| said...

Kini baru ku tahu..
Thanks Mawar :)

Love,
PojiePooh Abdullah

fathiahRAIHANA said...

hohoo time ana bwu taw dlu pom tkezut jugak .
ckgu ana kate bdak2 skrg nie malas bukak kamus pastu sesuka ati je salah eja batok tu :D

beautiful_rose said...

huhuhu baru tau..........
ingatkan penyakit batok.