potong kuku dan pakai cincin ikut Sunnah Nabi


Bismillah
rajah diatas menunjukkan susunan jari ketika memotong kuku mengikut Sunnah Nabi ...
aku pun potong kuku pakai hentam kromo je ..janji pendek ...
janji kalau garu tak luka..hahahha...aku memang tak boleh kuku panjang ..nanti calar balar badan bila garu kena gigit nyamuk....biar kuku tu kontot sekontot2 baru garu tak luka .. :P :P

o.k sekarang dah tau ....boleh la potong kuku ikut Sunnah Nabi ..

Kita tak boleh berniat untuk simpan kuku panjang , walaupun hanya 1 mm atau pun
hanya jari kelingking. Bagi orang Islam adalah tidak sesuai
berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak
membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi
menggunakan tangan untuk beristinjak.

Bayangkan ............

“ korek2 idong tahi idong lekat dalam kuku yang panjang …pastu …basuh tangan ala kadar …gaul2 nasi beserta sisa tahi idung yang lekat dalam kuku panjang tu dan makannnnnnnnnn dengan lahapnya ….”
Ni baru conteh tahi idong …kalo yang lagi jijik camno? Huhhuhuhuh

Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang
bodoh atau pun degil dan suka buat onar sebab diberi makan bahan
kotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan
seperti memerah santan kelapa, buat cokodok pisang, uli tepong,
dll. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk
ke dalam kepala.

Additional info

Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam
najis manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang
walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah
berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri.

lagi satu ....pakai cincin ....ekarang ni ramai yang pakai cincin....tapi ikut suka dia je..pakai kat jari kaki pon ade ...haiyak ....

sunnah nabi jarang nak ikut ..


Nasihat Nabi Muhammad Saw. kepada Saidina Ali kwj. sesudah
bernikah dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan , Nabi
Muhammad Saw. berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai
cincin pakailah di jari

1] jari manis
2] jari kelingking (anak jari)


dan jangan memakai pada jari
1] jari tengah
2] jari telunjuk

Nabi Muhammad saw. melarang kerana memakai cincin pada jari
telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang
dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s.

Perhatian

Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki atau pun perempuan.

p/s: saudara dan saudari, sila nasihatkan kawan-kawan dan juga saudara-mara ataupun anak-anak tentang kaedah yang betul untuk berhias di dalam syariat Islam, kalau tidak sia-sia saja kita mendapat laknat dari Allah Swt. Nabi saw. memakai cincin dan kalau kita memakai cincin dengan niat mengikut sunnah Nabi saw. senang je kita dapat pahala.

DAH HABIS BACA TU SHARE LAH PD KEKAWAN YG MUNGKIN ADA YANG BELUM TAHU...INSYA'ALLAH BITAUFIQ MAANNAJAH....

((Adapun tentang jari mana yang hendak didahulukan ketika memotong kuku, al-Imam Ibn Hajar al-'Asqalani (10/345) menyebut:

لم يثبت في ترتيب الأصابع عند القص شيء من الأحاديث .... وقد أنكر ابن دقيق العيد الهيئة التي ذكرها الغزالي ومن تبعه وقال : كل ذلك لا أصل له ، وإحداث استحباب لا دليل عليه ، وهو قبيح عندي بالعالم ، ولو تخيل متخيل أن البداءة بمسبحة اليمنى من أجل شرفها فبقية الهيئة لا يتخيل فيه ذلك . نعم ، البداءة بيمنى اليدين ويمنى الرجلين له أصل وهو (كان يعجبه التيامن)

Maksudnya: "Tidak thabit dalam tertib jari-jari ketika memotong kuku sesuatu hadithpun... Ibn Daqiq al-'Ied telah mengingkari bentuk (memotong kuku) yang telah disebut oleh al-Ghazali dan orang yang mengikutnya, dengan berkata: "Semua cara-cara itu tidak ada asalnya, dan untuk mengatakan ia suatu yang digalakkan, ianya suatu yang tidak ada dalilnya, ia merupakan suatu yang tercela di sisiku, sekiranya seseorang menggambarkan, cara memotong kuku dimulakan dengan jari telunjuk tangan kanan disebabkan kemuliaannya, maka jari-jari yang lain, dia tidak akan dapat menentukannya dengan cara itu. Ya! memulakan dengan yang kanan samaada tangan ataupun kaki itu ada asalnya, kerana Nabi S.A.W. suka memulakan sesuatu dengan sebelah kanan."))

wallahu a'lam.








Sumber : Emel

6 comments:

Lya Colours said...

thanx info. saya pon potong kuku main hentam je, asalkan pendek.

yg pasal cincin tuh, memang pakai kat jari manis je. konon feeling org dah tawen.hahahaha

cheqna said...

cheqna memang poong kuku ikut sunnah nabi...=)
cincin just pakai di jari manis sahaja
macam tak semenggah je pakai cincin di jari telunjuk

Adinda Amy Sensei said...

hai mawar....apa khabar?

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

@Lya Colours hihii....feeling org da tawen ek? tak pe ..nanti tak lama lagi ade la jodohnya tu ...amin :)

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

@cheqnabagus cheqna... :) bend simple mcm ni la kan kot boley ikot sunnah nabi :) :) ....haah ..burok argh pakai cincin jri lain ....tasuke

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

@Adinda Amy Sensei Cik amy .....alhamdulillah chat waalfiat ...cek amy ape khabar ? :):) harap2 sihat2 selalu :)