Lelaki Hebat dalam hidup saya

Bismillah

rasenya boleh lagi kan nak buat entry Hari Bapa...
saya nak bagitau semua...
saya rase dalam hidup saya...lelaki yang paling hebat ialah Ayah saya...
kenapa saya rasa ayah saya hebat ?

Walaupun ayah saya bukanlah seorang Director mahupun Engineer ..
tapi pada mata saya dia lebih hebat dari itu semua...
ayah saya dilahirkan dalam sebuah keluarga besar ..
yang terdiri daripada 14 orang adik beradik...
ayah merupakan anak ke-5 dan anak lelaki ke-2 dalam keluarga selepas Pak Ngah

Memang ayah tak dapat pendidikan yang sempurna...
disebabkan kemiskinan pada ketika itu ..
tok wan cuma bekerja sebagai Nelayan dan tok surirumah ...
bagaimana nak sekolah dengan pendapatan begitu dan keadaan adik beradik yang ramai ...

ini ayah saya yang hebat

Namun begitu ...saya kagum...
walaupun ayah tak bersekolah macam saya ...tapi ayah saya pandai membaca!!
dia belajar sendiri ! ayah saya sangat cekap mengira !
ayah selalu cakap
"Apalahhh...ayah tak sekolah pun lagi cepat kira"

Dengan usaha ayah saya sendiri ....
Ayah saya ada lesen memandu Jentera Berat jenis H ..
dan kini ayah saya bekerja membawa jentera berat ( traktor kat Kuari)
bersama syarikat Lafarge Malaysia
mungkin ianya tak la hebat mana pada orang lain..
tapi pada saya ..saya bangga dengan ayah saya ...
kami 5 beradik membesar dengan sempurna..
cukup makan pakai dan pelajaran yang ayah berikan ..
terima kasih ayah ...

Selain dari usaha dan kegigihan ayah...
ayah saya juga seorang yang KUAT dimata saya ..
ayah yang keluar bekerja seawal 7.00 pagi dan pulang pada jam 6.00 petang ...
mampu keluar semula selepas solat Isyak untuk bermain badminton
atau menjala Udang dilaut sehingga awal pagi baru balik ...
kami selalu tertanya2..." Ayah tu tak penat ke? tak mengantuk ke?
...esok pagi nak pergi kerja lagi?"
Laut memang tak boleh dipisahkan dengan ayah ...
rasenya kalau ikotkan minat ayah ..
tak nak ayah kerja makan gaji tu ...mau dia nak kelaut je
jadi Nelayan ...
tapi memandangkan pendapatan ke laut yang tak menentu ...
ayah batalkan hasrat hati tu ...

masih ingat lagi dulu ...
masa tu saya ditingkatan 1 hingga 3...
ayah saya hantar saya bersekolah di sekolah berasrama...
Setiap hujung minggu ...ayah misti datang ..ayah akan bawak biskut dan makanan ...

Ayah saya dilahirkan di Kedah ...
namun membesar di kampung saya Kampung Padang Serai ...
walaupun ayah saya hanya memandu kereta dari Perak ke Kedah sahaja ...
tapi ..masa saya ditawarkan ke Sekolah Menengah Teknik, Gerik ...
Ayah saya berusaha mencari kawan yang tau jalan untuk hantar saya ke sana...
sama juga keadaannya masa saya Ke Politeknik di Kuantan, Pahang..
Pahang tu terlalu jauh pada kami masa tu ...
tapi pada ayah tak de yang mustahil...selagi dia mampu dan terdaya ..
dia akan usahakan....

Masa adik saya ditawarkan sponsorship ke International college Automotive Malaysia (ICAM)
ayah juga yang hantar ....
ayah memandu semalaman dari Perak ke Pekan , Pahang..
masa tu saya sangat risau ...
ayah pun bukannya semuda dulu dan dengan keadaan Jalan yg dia tak pernah lalui...
tapi .... ayah mampu je buat semua tu untuk kami adik beradik ..
pada hari ini umur ayah saya dah pun 53 tahun ..
Saya berdoa kepada tuhan agar ayah saya sentiasa dirahmati
dan dilindungiNya ...
semoga diberikan Kesihatan yang berpanjangan ...Amin Ya Rabbal alamin..

Ayah, Mak dan Arjuna ..Peace :)

Selamat hari Bapa kepada semua bapa-bapa yang hebat
saya percaya semua ibu bapa akan lakukan yang terbaik untuk anak-anak mereka..
walau sukar bagaimana sekalipun ...
mereka akan berusaha untuk jadi yang terbaik ...


Tn.John belum jadi ayah ..jadi tak payah wish kat dia...huhuhu...
boleh gitu :P ...



Terima kasih Ayah !!!
We love U





4 comments:

Lya Colours said...

selamat hari bapa !!

oya said...

happy father's day..
wah bestnya adik..1st time dgr college tu..mcm best tu..

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

comel Ayah kak Mawar, siap buat peace lagi ! So sporting tau !..
Selamat Hari Bapa juga .. ;)

CIK NURUL said...

touching sgt ble ingat pengorbanan seorang bapa sepanjang kita membesar;) sayang sgt kat diorang...