Basic need for Jebat and Hanna

Bismillah ...

Hai..just nak share basic need for Jebat dan Hanna 
masa mula-mula bela jebat tak tau nak bagi dia makan apa 
memang la boleh ju bagi makanan biasa ...
tapi memandangkan diorang ni indoor cat ...
duduk sekali makan, popo semua kat situ so kna la jugak jaga ...
karang busuk-bacin rumah canner ? 
so kna pilih sikit la apa yang nak bagi diorang makan 

 so setelah dipertimbangkan ....kami campur 3 jenis makanan ni 
Royal Canin + Proformance + Prodiet 
sofar o.k....memang tak de bau yang kuat atau bacin..hahhaha

 selain daripada tu saya ada jugak bagi minum susu 
susu ni beli kat pet shop 
tak payah bancuh ....dah siap boleh terus bagi minum 
kalau simpan dalam fridge 
saya akan rendam dulu susu dalam air panas bagi suam-suam sikit 
pastu air minuman pun bagi air masak bertapis ...

syampoo mandian diorang mak aihh..lagi mahal dari syampoo saya 
-__________-"
tapi boleh pakai lama ...so o.k la...
wangi syampoo ni...

 diorang ni pun saya ada letak ubat kutu 
kesian jugak kang tergaruk-garuk 
ubat kutu tu pakai malam ...letak atas tengkuk dia...
pastu kurung asing 
ubat tu racun sikit ...jangan bagi diorang bergurau o.k...
bila dah kering o.k je tak ada masalah 

Juz spray tu saya spray kadang-kadang 
nak mandikan diorang ni bukannya senang 
terjerit-jerit ...pastu kenmain nak mencakar kita ...hahahha
jadi kita spray je ....mudah 

 seminggu sekali saya bagi makan wet food 
so far memang jenama ni lah yang saya belikan untuk diorang 
jebat tu kalau dapat wet food makan siap berbunyi lagi 
nom..nom..nom...nom...nom...hahahhaha 
sedap sgt ke pon :P 

Si Hanna kan DSH (Domestic Short Hair ) so dia tak lah selasak Abg Jebat 
dia pernah kena sakit telinga 
kena kutu tekinga ....jadi belilah ubat ADOLAC tu untuk titik dan cuci telinga 
memang bagus...Alhamdulillah 3 hari dah baik ...
dah tak ada taik telinga hitam-hitam tu 
:) memang recomended la ...

pastu baru minggu lepas hanna kena sakit mata 
bangun pagi tengok dah sepet-sepet mata dia...
taik mata pun melekat ...alahai risau je ...
terus tanya kawan apa patut buat 
so akwan soh beli ubat mata NICOL tu dan titik 
Alhamdulillah .....sekarang dah tak sepet dah si Hanna tu :) 

then saya ada baca review pasal Baja Haiwan ni ...katanya bagus untuk kitten 
yang bagus je terus beli....bagi diorang minum ....

Dear Jebat dan Hanna...besar dengan sihat o.k 
sorry sebab selalu balik malam dan korang boleh main kat luar sekejap je ...huhu 
tak boleh nak buat apa...dah nama pun kna kerja 
sorry ye 


muke basah kuyup kna balut lepas mandi 
huhuhu ...
with love 
#mybabyJebat #myBabyHanna

No comments: