T.O.N.S.I.L.I.T.I.S ...adui..sakitnya...

Hari ni aku tak de mood sangat .....
rase macam nak demam dan letih je .... Tekak ni sakit sangat ..
blogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.com
aku rase ni disebabakan sejenis penyakit yang bernama
T.O.N.S.I.L.I.T.I.S
serius sakit...rase macam nak marah je ...
aku agak kena tonsil ni sbb baru dua minggu lepas pun aku rase macam ni...
Pegi klinik cek dr. cakap sbb penyakit ni la...
blogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.com
sekarang ni dalam kepala aku cume pikir nak BALIK ..
nanti berbuke aku nak makan ubat ..tak tahan ni sakit sangat ...

blogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.com


Ni bukan dalam mulut aku tau..ni pic cari kat tenet

Apa itu tonsil ?
Tonsil adalah kelenjar yang berkerja seperti askar untuk memerangi infeksi di tubuh
• Ia terletak di tepi sebelah belakang tekak.

Apa itu radang tonsil ?
Infeksi pada kelenjar tonsil dan pada kebiasaannya disebabkan oleh kuman viral atau bakteria

Gejala yang dialami
Demam
Susah menelan kerana kelenjar membengkak
kebengkakan pada kelenjar leher
letih dan lesu
ni lah yang sedang aku rasakan ..
blogger-emoticon.blogspot.com
Rawatan Tonsil
Paracetamol untuk mengurangkan demam dan sakit
makan makanan yang lembut dan sejuk (aiskrim)
Rehat
Banyakkan minum air
Elakkan makanan berempah, pedas, rangup dan panas
antibiotik jika berpunca dari bakteria

6 comments:

arapink said...

siannya adik kak ara ni...

berbuka nanti makan ubat ye. moga cepat sembuh yer mawar :-)

[s.u.r.i.a] said...

menakutkn betul su tgk, teruk 2. mcmane nk mkn rendang ngn kuah kacang mcmni huhu. cepat sembuh ye cik ross. cian dia.

mawar_berduri said...

Terima kasih k.ara, ari ni alhamdulillah dah o.k.. :) dah tak sakit lagi dah ..berbuke je trus makan ubat ....

mawar_berduri said...

Su, dah baik la sayang oii... tak de masalah nak makan rendang ngan kuah kacang :P ....semalam je mase berbuke tak leh nak makan ..sakit tekak..lpas makan ubat ..pagi ni dah o.k ... :)

Yanmie said...

salam mawar,

alamak siannye..moga cepat sembuh yea..nie mesti nyanyi kuat2 nie..ekeke...kan dh kena tonsil tu

Mawar_berduri said...

Hihihi... Tu la, Pitching lari nak nyanyi jugak tu la yang mendapat ni ...hhahahahah