aDaB bila tUmpaNg rUmah SeWa Kawan


Bismillah...
Selamat pagi Selasa semua...
hari misti banyak jamuan kan ?
almaklumlah Insyaallah esok dah nak berpuase..

Selamat Berpuasa Semua...
Haipp...jangan curi makan plak...
org tak nampak tapi Tuhan nampak tau ..

pagi ni tetiba tringat nak buat N3 tentang adab berkunjung ke rumah orang ...
because something was happen last week
tak de la dahsyat sgt pun...dan rase tak perlu la citer detailnya ...
cume aku rase kita perlu tau
ape yang tak perlu buat bile tumpang rumah sewa kawan ...

kalau kita tumpang rumah sewa kawan, kita kena la ingat, rumah tu bukan setakat kawan kita je yang ada....ade jugak housemate lain.

jangan la sesuke hati main cabut-cabut plug yang ade semata-mata nak cas handfone sendiri, tambah plak plug yang dicabut tu plug Peti Ais ??? dan Cas handfone tu sampai sejam ? tak ke abis busuk peti ais orang tu ?

Rasenya tak perlu kot nak tanye housemate kawan kita yang kita tumpang semalam dan kita langsung tak kenal tu , Keje ape? kat mane? gaji berapa? ...hoho..tak sesuai ..

kalau nak datang tu rumah Perempuan bujang, seeloknya datang la awal..
jangan la dah tengah malam baru nak datang ....orang nak tido kna tunggu kita plakkan ? lagi geram kalau sengaja lewat pegi jenjalan ngan BF dulu baru nak datang........


huhuhu....ni pandangan ikhlas aku la...pandangan orang lain tak tau la plak kan...












Hormat-menghormati amalan yang mulia ~






25 comments:

cheqna said...

salam pagi selasa..
setuju tu...
kena la beradab..jangan buat sesuka hati..
kalau cheqna tang2 tu gak sound...

shidah said...

kita penah mengalami benda cm2.. ckp dia nk tumpang 2 hr j,..tp buat rumah 2 mcm dia punya..pakaian dia, allh sj yg tau merata.. kain semayang dia pakai main gulung2 jer hak org pas2 plak bilik mandi suka suki dia jer pakai shampoo sabun mandi semua2 2..eerrkk.. yg paling bengang siap bwk member dtg.. skali kene sound trus kluar rumanh.. huh! bajet nk jd penhuni rmh 2.. say sorry la.. xditerima..hehhe

Miss Layaleya said...

setuju2.. btul la tu.. hmmm, org dh baik bg tumpg, so pndai2 la bwk diri.. nama pn umah org, bukan umah sdiri.. huhu

Mawar_berduri said...

Cheqna : tu la pasal..nak sound tak sampai hati ..karang kecik ati plak dia..huhu

Shida : Tu la geram je kan ? tapi kes Shida lagi trok...sabo jela...huhu


Miss Layaleya : haah...tak pandai nak bawak dirila tu kan ? hhuhu...ape khabar ? chat ke ?

[s.u.r.i.a] said...

su datang umah awak, su baik je kan? ngee. :P

Mawar_berduri said...

Su yang pakai bau kotak-kotak arini: awak tersangat la baik....huhu

tapi bile la agaknya kamu nak datang lagi...hihhi :P




sy ni ha yang tak sampai2 ke umah kamO ...sorry dear :(

nas said...

salam mawar...
aah..esok puase...
semalam ader dinnner..
so aku makan la pueh2..
hari nie pon..
hehehhehehe
selamat berpuase ek...:)

jom bace entri terbaru nas klik:

adakah mereka membaca entri kita??

Cik Bucken said...

ade org yg mmg tak tau malu langsung..
hohoho..klu sy duk umah org,,sy diam je tak berkutik..=P

Lya Colours said...

selamat puasa jugak :D

Mawar_berduri said...

Cik Bucken : hihi...berkutik ? wah..berbunga bahasa anda ...hihi selamat berpuasa



Lya : Thanks dear .

Eye_nee said...

Salam Mawar..
nak ditegur otak dah cukup haul nak pikir...tp masih jugak nak kene tegur..nnt tegur mrnyentap pulak...beradab..bertanya...kan lebih baik...Selamat Berpuasa....

iela said...

ha...stuju2..sye pling hangin bila org tumpng umh kta wt cm hotel..p dating lewat mlm bru nk blik..dh jenuh kta nk mnumggu dia lak...pas2 sepah2 pkaian..xthu adab betul...

ch@ said...

tumpang rumah orang kena la buat gaya tetamu betul, rumah sendiri duduk sesorang lain ceritala kan...

diana said...

pastu kalau
guna bilik air
orang,sebelum keluar pastikan bilik air tu bersih mcm sebelum korang guna..
hehe..
sebab aku memang cerewet betul bab2 bilik air dan tandas nih..!

mahira oya said...

x sedar diri kah...pikir la kan..

||| PöJìé PööH ||| said...

Dan kalau menumpang tuh usah la lama².. Orang keluar rumah silalah keluar sama, balik sama. Tak molek jadi bos dalam umah sewa orang. Tol tak?

Selamat berpuasa Mawar :)

Love,
PojiePooh Abdullah

Tomato Gurl's Life said...

setuju 100%..kena la beradab kan...

GaDis CoMeL said...

rakan serumah di cari, perempuan semestinya. hehe.



(main2 je)

Catwoman said...

Salam 1 Ramadhan, Dik.

Selamat m`jalani ibadah puasa di bulan Ramadhan. Semoga p`olehi k`berkatan dari-Nya di bulan mulia ini, Insya Allah.

Take care ye.

:)

Mawar_berduri said...

Kak Eye_nee : Salam, tu la sy geram gak ....ade orang kat situ tak nak plak tanye ...pandai2 je ...huhu...Selamat berpuasa


Iela : Hotel tak berbayar kan ? hihi...terima kasih singgah dan komen...Selamat Berpuasa

Mawar_berduri said...

Cha : lupe kot yang dia tetamu ?..hihi ..thanks droping by ...dan Selamat berpuasa


Diana :btol ..sy pun stress kalau bab toilet ni ....ble kta nak gune lain plak jadi nya .. :) ..
Selamat Berpuasa

Mawar_berduri said...

Mahira : fikir-fikir nanananana ..hihih, Selamat Berpuasa


Poojie : haah...kesian tuan rumah nak kuar pun berat hat je kan kalau ade stranger kat dalam umah.....

Selamat berpuase Poojie :)

Mawar_berduri said...

tomato Kiut : terima kasih singgah dan komen...Selamat berpuasa :)

Gadis Comel : Cari roommate ke? kalau half2 boleh? sparuh laki separuh pompuan ? hahahhaa...gurau juge


Selamat berpuasa

Mawar_berduri said...

Catwoman : Selamat berpuasa akak....Semoga ramadhan kali ni penuh bermakna....dan semoga akak & baby sentiasa sihat hendaknya ...

CuTeMiUt78 said...

yup betul tu... kena la beradab kan.. walaupun umah bujang