Makanan Percuma

 Bismillah ...

Insha allah lagi seminggu kita dah nak raya kan ?
sedih bila Ramadhan nak berlalu pergi ...
harap-harap dapatlah bertemu Ramadhan yang akan datang 

sedih juga bila mengenangkan keluarga yang terlibat dengan tragedi MH17
misti raya tahun ni adalah yang paling hiba dan paling akan diingati mereka...
saya doakan mereka tabah menghadapi ujian dan dugaan ini ...

Sedih ketiga bila teringatkan saudara seagama kita di Palestin ...
bagaimanakah mereka mengharungi Ramadhan dalam dihujani peluru 
sudah tentu sambutan Aidilfitri itu sekadar yang termampu sahaja ..
bersyukur ke hadrat ilahi kerana berada di Negara yang aman ni ...
Semoga Allah melapangkan dada mereka, memudahkan segala pekerjaan mereka
melindungi mereka dan memberi kenikmatan Ramadhan dan Syawal kepada mereka ...


Ni kami dapat masa balik dari pejabat ...
ada orang edarkan makanan kat tepi jalan nak ke rumah saya ....
masa dalam perjalanan tu tengok macam kereta motor perlahan di depan ..
ingatkan kenapa....ada orang jatuh ke eksiden ke....
kami perlahankan motosikal dan pak cik tu hulurkan dua bungkus nasi ...
o.k .... Alhamdulillah rezeki 

ni lah isi dalam dua bekas makanan tu ....
rupanya setiap petang mereka edarkan makanan ...dari 5.30 -6.00 ptg rasenya 
tapi selalu mungkin kami balik awal atau dah terlambat ...
patut lah tak pernah terserempak pun ...

mudah-mudahan murah lah rezeki diorang menderma bulan Ramadhan ni ...

Sekian. 

3 comments:

Nafira usof said...

Alhamdulillah.. moga murah lah rezeki pakcik tuh yer~ bersedekah di bulan ramadhan nih besar ganjarannye.

ArELeEz said...

u've been awarded & tagged! ;)

http://asleez-asrolareleez.blogspot.com/2014/07/liebster-award.html

adianiez AIDA said...

alhamdulillah...
kat area umah aida surau dan masjid selalu buat edaran makanan kat tepi jalan jugak. kekadang kat trafik lights. kalau lampu merah and kita stop, ada la rezeki...