M.A.S.Y.A.A.L.L.A.H...


alhamdulillah sEmua kErja hari ni dapat disiapkan awal..
dapat la updatE blog
tadi masE cEk email..ada satu Email yang rasEnya nak sharE kat sini ...
"Maha suci tuhan yang mEncipta sEkalian alam"

Gempa di Padang jam 17.16, gempa susulan 17.58, esoknya gempa di Jambi jam 8.52. Cuba lihat Al-Quran! demikian bunyi pesan singkat yang beredar. Siapa pun yang membuka Al-Quran dengan tuntunan pesan singkat tersebut akan merasa kecil di hadapan Allah Swt. Demikian ayatayat Allah Swt tersebut:

17.16 (QS. Al Israa? ayat 16): Dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya mentaati Allah) tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan Kami), kemudian Kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya.?

17.58 (QS. Al Israa? ayat 58): ? Tak ada suatu negeri pun (yang durhaka penduduknya), melainkan Kami membinasakannya sebelum hari kiamat atau Kami azab (penduduknya) dengan azab yang sangat keras. Yang demikian itu telah tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfuz).?

8.52 (QS. Al Anfaal: 52): (Keadaan mereka) serupa dengan keadaan Fir?aun dan pengikut-pengikutnya serta orang-orang sebelumnya. Mereka mengingkari ayat-ayat Allah, maka Allah menyiksa mereka disebabkan disebabkan dosa-dosanya. Sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi Amat Keras siksaan-Nya.

Tiga ayat Allah Swt di atas, yang ditunjukkan tepat dalam waktu kejadian tiga gempa kemarin di Sumatera, berbicara mengenai azab Allah berupa kehancuran dan kematian, dan kaitannya dengan hidup bermewah-mewah dan kedurhakaan, dan juga dengan keadaan Firaun dan pengikut-pengikutnya. Ini tentu sangat menarik.

sumber: eramuslim

Subhanallah...mungkin ini cuma satu kEbEtulan atau mEmang ada kEna mEngEna...
Wallahhualam

15 comments:

CuTeMiUt78 said...

eemmm... semua tu... kebesaran Allah S.w.t...

sI tEDI said...

Hanya Allah yang maha Mengetahui :)

blueCITY said...

salam mawar,
meremang bulu roma dan terharu dan takut ....

demikianlah peringatan Allah
sama2 kita hayati surah al ikhlas,
semoga ingtan , pesanan dan nasihat dari kawan2 sangat berguna pda kit akan..

~amy liana8886~ said...

bile pk2 takut kan..huhuhu..smoga allah ampunkan dosa2 kite..

zaiMi said...

Tuhan dh cakap siap2 dalam quran.. manusia je yg buat xpduli.. ble dh trantuk br nk tngadah..

zan-xray said...

kerdil manusia ni..dalam Al-Quran ada petunjuk2 yang perlu kita ambil iktibar..kita hanya membaca, jarang nak mengetahui maksudnya.
dan kita selalu lalai..

mamai said...

kita tahu tapi kita tetap leka dengan alunan melodi dunia

A.S.H Sinar said...

Salam..
Subhanallah...
Telah terbukti kekuasaan dan kebesaran Allah namun masih ada manusia yang ingkar..

Mawar_berduri said...

cute miut : Subhanallah, Allah maha berkuasa.

Si Tedi : btol tu ...cuma dia yang maha mengetahui

Mawar_berduri said...

Blue City : W'salam akak, btol tu kak dalam al- quran pun ada ayat yang mengingatkan kita supaya pesan memesan antara satu sama lain.

amyliana: amin..semoga allah ampunkan dosa2 kita

Mawar_berduri said...

zaimi : betul tu ...ada beberapa golongan manusia, ada yang peduli dan ambil tahu, ada yang tak ambil tahu langsung, ada jugak yang tahu tapi tak peduli....

zan : btol tu , yang membaca tu ramai, yang tahu maksud tu jarang, yang mengamalkan tu kurang.

Mawar_berduri said...

mamai : Semoga kita dan mereka2 cepat tersedar ...

A.S.H : subhanallah ...maha suci allah ...semoga kita semua diberi petunjuknya agar tidak ingkar pada Nya...amin

9W2OCC SHAM said...

salam,,, sila buka link http://9w2occ.blogspot.com/2009/10/malaysia-bumi-bertuah-2.html

Alimaz-Kembara Terasing said...

salam....kita tak tau hikmah disebalik kejadian....segala yg berlaku adalah untuk menguji manusia dan mungkin juga untuk pembalasan kepada keingkaran....

eyena said...

nauzubillah.. semoga kita terhindar dari kemurkaan ALLAH..