Ikan Tilapia Bakar Sambal Kelapa

Bismillah....

Cewah....nak share resepi o.k...
kasik idea sikit nak masak apa ...tau korangkan rajin masak 
iolsss saja yang femalasss...pppfffftttttt
resepi ni hasil daripada buku rujukan masak-memasak ya ....amatur la kata ko! 
hihihihihihi.........tajuk buku tu 
Resepi Warisan turun -temurun 



Bahan A 
1 Ekor ikan tilapia ...cuci bersih-bersih ya 
1 helai daun kunyit diracik halus...macam nak masuk dalam rendang tu 
3 biji limau kasturi belah 2 ye 
1 sudu minyak masak 
garam ikut sedap 

Bahan B 
(untuk sambal )

4 biji cili merah 
5 biji cili api 
5 biji bawang merah 
2 sudu makan kelapa parut 
ni semua dikisar 
(ambik yang putih je ..tak mau yang coklat2
tu sume hampassss...nanti tak sedap! ) 
3 batang serai diracik-racikkan ya kawan-kawan :P ..


caranya ikan tilapia korang tu belah dari kepala sampai la ke ekor ....
belah belakang boleh belah didepan pun boleh
pastu gaulkan bahan B tadi dengan daun kunyit yang dah di racik-racik halus..
pastu  masukkan bahan-bahan gaulan tu dalam perut ikan yang telah di belah 
bakarla ikan tilapia tadi sampai masak sambil titiska minyak kat pemanggang tu 
ikan tu jangan la masak sebelah je ..sila lah terbalik-terbalikkan supaya masak di kedua belahnya ...

kalau tak mau bakar ...lambat ke malas ke ...
boleh goreng je ikan tu ...tapi pastikan ikan tu diikat dengan daun pandan atau daun kunyit 
supaya sambal tu tak terkeluar masa dok goreng ikan tu ......

ikan yang dah masak boleh la dihidangkan bersama limau kasturi ....
pastu bersila ramai-ramai pakat makan berbuka puasa ye ..hihi


Sekian ... selamat mencoba! 


Jangan malu-malu singgah lagi ye, Terima kasih.

6 ♡ kas|h beRpanJangan ♡:

~AmyLiana86~ said...

wah sedapnya..fahmi xsuka ikan2 besar cm gini..nk buat pun kite sorg je makan xberbaloi rase..huhu

JunAina said...

Dulu2 mak sellau buat ikan sumbat ni guna ikan jeket/cencaru tapi tak letak daun kunyitlah. Kalau tak bakar goreng pun sedap.

LYAfrina said...

salam ramadhan ..

waaa..nmpk sedap & mmg tak pnh cuba lg resepi mcm ni..nanti blh cuba jugak..buat ikan lain pon ok je kan?

LYAfrina said...

salam ramadhan ..

waaa..nmpk sedap & mmg tak pnh cuba lg resepi mcm ni..nanti blh cuba jugak..buat ikan lain pon ok je kan?

ArELeEz said...

talapia.. ikan faveret mak leez.

Fazleyatul Aini said...

warghhh cam best je ! tapi saya pon pemalas