M.O.N.O.L.O.G buatmu teman...........


teman...
aku masih ingat hari itu....
ahhh..
masakan aku lupa??
dari jauh aku nampak kamu..
terdetik dalam hati ku..
"cantik la dak ni"
manis, ayu, ramping, tinggi, bergaya
"macam model"
itu la pandangan aku pada kamu sewaktu pertama kali aku terpandang wajahmu

pada waktu itu..
aku 'budak baru'...memang aku kekok...
memang aku tak biasa..
memang aku tak punya siapa2...

sungguh ku tak sangka..
kamu yang ku pandang semalam
bakal menjadi kawanku..
kamu yang ku pandang semalam
bakal duduk disebelahku..
sungguh ku tak sangka
kau juga 'sekapal' dengan ku

sejak itu...kau adalah kawanku...
aku gembira punya teman seperti kamu..

.........................................................................................................................................................................

sejak itu..
aku selalu bersama kamu...

aku masih ingat..
ahh..
masakan aku lupa??
aku pernah bermalam dirumah banglo mu...
aku pernah makan bersama keluarga bahagia mu..
aku pernah bersalam dan mencium tangan ibu mu...
sungguh...sungguh aku ingat..
aku tak pernah lupa semua itu..teman
pada ketika itu aku tau kau dan aku sungguh tak sama
jauh berbeza...
kau cukup segalanya..
kau sungguh sempurna..

aku sungguh gembira punya teman sepertimu......
.........................................................................................................................................................................

teman..
aku masih ingat detik itu....
aku dan kamu keluar bersama...
pekan kuantan destinasi kita...

aku masih ingat...
dalam bas yang penuh sesak...
ada sekumpulan pelajar lelaki cuba mengganggu kamu...
aku masih ingat teman..
pada waktu itu... kamu meminta bantuan ku..
dan ketika aku membantu kamu..
pelajar lelaki tu berkata
" hak olah...pehal dio ni nak bekeng2 ?
....aku ngorat dio..bukenyo ngorat mu?"
"tok sah dok perasan lawo la"
aku memang bengang gile mase tu weh......
kamu ingat tak?
kamu ingat tak ape yang aku jawab?
kataku...
"Ha..memang...memang aku tak lawa macam dia....,
tapi agak2 cket...ni kawan aku weh"

aku sungguh gembira punya kawan sepertimu.......

........................................................................................................................................................................

Teman...
aku masih ingat detik itu...
kali terakhir pertemuan kita..
pada ketika itu...hari akhir kita menamatkan pengajian kita..
kamu dan dia menghantarku ke Perhentian Bas Ekspress....
keluargaku tak dapat menjemputku seperti orang lain...
aku terpaksa membawa beg besar dan barang2 ku dengan bas ekspress
aku bersalaman dengan kamu..
aku cium pipi kamu teman...sungguh sedih ketika itu...
Terima kasih Teman.....

aku sungguh gembira punya teman seperti kamu...
..................................................................................................................................................................

sejak itu..
aku tak pernah berjumpa kamu lagi...
sejak itu aku sudah tidak selalu bersama mu lagi..

aku masih ingat detik hitam itu....
kamu menelefonku....
katamu...
"aku akan bertunang dengan jejaka pilihanku"
"aku harap kamu datang dimajlisku"
Maafkanku teman...
Bukan niatku...
bukan niatku tak mahu menghadiri Majlismu....
Maafkanku teman...
maafkanku..
maafkanku..

Sungguh pada ketika itu...aku gembira
aku gembira temanku sudah dimiliki...
sungguh aku teringin...
aku teringin berada disisi mu pada ketika itu...
tapi..
tapi..aku tak mapu...
aku tak punya kereta sendiri seperti kamu...
aku tak punya ayah yang mampu belikanku sebuah kereta seperti kamu...
pada ketika itu...aku baru sahaja resign dari office lamaku...
gajiku di tahan selama 2 bulan ...
aku ditawarkan jawatan yang sama seperti kamu...
alhamdullillah...
tapi...
tapi aku tak punya gaji pada ketika itu untuk pulang ke kampungku
dan menghadiri majlis kamu...
kamu kan tau ...gajiku cuma akan masuk setelah 2 bulan bekerja...
aku mintak maaf teman...
maaf..

aku masih gembira punya teman seperti kamu..
.....................................................................................................................................................................

aku masih ingat detik itu....
walaupun kamu terkilan aku tak dapat hadir di Majlis pertunangan mu...
kau tetap menjemputku ke Majlis Perkahwinan mu...
Terima kasih teman...
terima kasih..

tapi...
sekali lagi....sekali lagi aku gagal menghadirkan diri...
aku telah merancang untuk pergi bersama seorang teman kerumahmu..
aku juga telah bertanya pada semua teman2 kita yang lain...
tapi nampaknya cuma kami berdua sahaja yang punya kelapangan ketika itu...
tapi....tapi sayangnya..kami berdua tidak punya kenderaan sendiri...
teman...tahukah kamu...
aku sedih ketika itu...
aku juga menjangka mungkin semua ini akan terjadi....
Maafkan ku teman...
maafkan ku...

kini...

aku sudah tidak punya teman seperti kamu....
aku sudah kehilangan seorang teman bernama kamu...
maafkanku teman...
..........................................................................................................................................................................

Teman...
aku faham ....
jika kau tidak lagi mahu bersahabat dengan ku...
aku faham ...
Jika kau tidak punya kawan lagi bernama ku...
aku faham..
jika kau mengendahkan kiriman sms ku
aku faham...
Jika kau tidak mahu menjawab panggilan telefonku..
aku faham...

Terima kasih teman...



aku gembira kerana PERNAH punya teman seperti kamu...

.................................................................................................................................................................

Kini...
pada hari2 yang berlalu dan mendatang...
doaku buatmu teman...semoga kau bahagia

Pada hari ni...
aku berdoa agar kau selamat melahirkan bayi pertamamu teman...
terima kasih
terima kasih kerana pernah sudi menjadi sahabatku...

Terima kasih teman...



10 comments:

mamai said...

teman pasti menghargaimu

Mawar_berduri said...

terima kasih pak cik....saya pun berharap macam tu ...Semoga suatu hari saya akan jadi temannya seperti dulu... :'(

CuTeMiUt78 said...

teman sejati tu.. sukar utk dicari..

Mawar_berduri said...

Btol tu akak....teman yang mampu memahami tu sangat susah nak cari... :(

suraya said...

i'm sure teman kamu memahami :)

[s.u.r.i.a] said...

ross.. su paham, su dpt rase awk ikhlas luahkan nye. doakan N bahagia k & berharap dia pn sentiasa igatkan awk. ^_^

Mawar_berduri said...

suraya: hopefully ....

Mawar_berduri said...

Su: saye selalu je tanye K.ni tentang dia...tapi sy tak tau la die ingat atau tak kat saye.....K.Ni bgtau sy die dah due ...tengah tunggu saat nak lahirkan baby die...malam ahad tu sy mimpi die dapat baby comel... mudah-mudahan die selamat...amin

Anonymous said...

;)

Anonymous said...

SAYANG..SEDIHNYER BACER ENTRY NIE..NURUL MINTAK MAAF SANGAT2..NURUL NIE KUAT SANGAT MERAJUK...NURUL SAYANG SANGAT KAT ROS..NURUL BUKAN APER SEDIH SANGAT CUZ KAWAN BAIK TAKDER SAMA2 KAT MAJLIS NURUL..APER2 PUN THANX CUZ BEING MY TRUE FREIND;)LUV U