Dari 2 dah jadi 3

Bismillah....

dulu ada 2 sekarang dah jadi tiga....
ni bukan orang ye ..orang mash lagi berdua ..hihi
ni ikan yang dulu ada 2 dah jadi tiga ekor dah...

ni bukan kerja saya ...ni kerja Tuan john ..
dia tengok cantik pulak ikan masa pegi Pasar tani..terus dia belikan lagi seekor ..
yang ni lagi cantik..sbb badan dia bulat dan mengembang je ...
warna merah biru berkilat ...seronok tengok dia berenang-renang....

yang baru saya namakan si kembang..hihi

pastu Tn.John memang rajin..dia lah yang dok tukar air ..
pastu dia cakap letak batu warna-warni tu susah nak cuci air ..
dia tukar pulak dengan rumput hijau ..
Kesemua sekali dia tukar

Ni si merah ...
seronok dia dok selit-selit celah pokok

Ni si Biru ....
dia ni pun aktif dan kuat makan ..
asal letak makanan terus menyambar ...

Eh...tak adil la kan ?
yang kembang cantik bagi akuarium besar .."untung la ko kembang...orang sayang ..hahah"
yang dua lagi akuarium kecik..huhuhu... bukan salah saya ..Tuan John la ni..hahahhaha
sayang jugak sbb tak boleh campur 3 sekali ...
kalau tak ..misti cantik je tiga-tiga berenang dalam akuarium besar tu
walaupun akuarium yang lagi dua tu kecik..
tapi..same je aksesori dan cara penjagaan nya..
tak de lah tak adil sgt kan ??..hihi

teringat zaman kecik-kecik masa kat kampung ...
Ikan ni mmg dah biasa saya tangkap dalam parit depan rumah..
tapi dulu simpan dalam botol sos atau kicap yang dah dibasuh bersih je ..
tak de la akuarium bagai ni ..hihi

pastu orang cakap kalau nak kaler dia lebih cantik dan berkilat ..
letak tempat gelap atau tanam botol separuh dalam tanah ..
tapi ntah la tak tau la berkesan ke tak...
orang cakap kita ni pun ikot jelah..bebudak la katakan ..hihi
ikan ni ada yang panggil ikan laga, anak sepilai,ikan karin dan macam2 la nama dia ..

semoga ikan-ikan ku ini dapat hidup lama ....
boleh jugak release kan tension..
tenang je tengok ikan berenang-renang dalam air ...

Sekian.

6 comments:

Mymiesein said...

Suka tengok je tp nak membela tu mcm belum ready sebab tak minat sangat kot... Hehe

Lya Colours said...

cantik ikan2 ni. rumah ikan pon cantik

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

@Mymiesein memang renyah sikit nak belanih... :( seb baik Tn.John rajin :)

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

@Lya Colours rumah inspire by tn.john :)

ArELeEz said...

petua org tua2: bela ikan esp ikan puyu buleh elak kene pukau. hmm.. wallahualam..

Fadzli Amir said...

Ingatkan dia bertelor..hehehe..kat umah pun ada bela ikan ngan kura2...naufal & nabil yg selalu basuh...nak harap bapak dia...haghaaammmm..