Petua Didapur :Cili Kisar tahan lama.

Bismillah...

untuk wanita bekerja macam saya dan kebanyakkan nya...
mistilah siapkan bahan-bahan nak masak masa hari bekerja tu lebih awal kan ?
tapi ade orang tak suke..katanya tak freshhh....
kalau saya macam bawang sume tu tak de lah nak potong awal2...
itu mmg la terasa tak fresh.....
maksudnya...macam cili kisar ...
misti sekali kisar saya terus kisar banyak2...
senang bila nak guna cedok aje ..huhu
dulu saya main kisar je cili tu pastu simpan dalam fridge..
3-4 hari bila tengok ...alamak..ade macam kulat putih kat bahagian atas cili tu ...
adoiyai...kna la jugak kisar cili lain...
leceh la sikit ..nak ..nak bila balik kerja dah 6.30...
pastu perut sendiri da lapar ...-->o.k la lagi 
perut suami pun lapar ---> harus kena masak cepat-cepat  


patu saya pun carilah tips supaya cili kisar tu tahan lebih lama... at least 5 hari bekerja
antara tips yang bagus ialah :
Setelah cili dikisar , panaskan cili tersebut dengan memasukkan sedikit garam halus...
panaskan sehingga kering airnya.kemudian sejukkan...
bila dah sejuk...masukkan ke dalam bekas bertutup dan simpan lah di dalam peti sejuk ...

ada lagi satu tips...
masa kita kisar cili tu ...masukkan sedikit minyak dan garam ...
selain daripada cili tu tahan lama...biji cili pun lebih mudah hancur ...

o.k..selamat mencuba 


Sekian . 

5 comments:

ArELeEz said...

klu blend cili, leez mmg buh minyak sket sbb utk senang blend biji cili. tp, yg buh garam tu leez br tau nih. buleh la try lps ni. tq for sharing.. ;)

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

@ArELeEz ur welcome..cuba la try ..saya pun baru je cuba..:)

Lynnda said...

Saye slalu letak minyak masak sket bile nak blend cili. Lagi satu minyak tu dia boleh jugak hancurkan biji cili tau.

Unknown said...

blend dgn air msk....tahan smpai 1 bulan kt umah i :)

Anonymous said...

Sue ~ thanks for sharing...bln pose nih,lg la nk kne ready je dlm peti kn...sy blend cili,taruk dlm peti ais..slpas 4hr cili tu bsu masam...adoiii...