Belajar Mengaji

Bismillah.....

tadi mase tengah tadarus tiba-tiba teringat zaman kecik-kecik ...
balik sekolah kelam kabut mandi...makan2...
kayuh beskal laju-laju pi mengaji kat Sekolah Agama Rakyat..

Teringat lagi mase tu la belajar makan megi asam laksa mentah
belajar makan asam boi ngan limau ..huhu..best

pastukan.. kat sebelah sekolah agama tu ade kolam bela ikan (tak dimajukan lagi dah ) ...
tapi tak de pagar ...so masa rehat atau kalau sampai awal
misti dok tepi kolam tu tengok budak laki tangkap ikan laga ....

paling syok...mase sembahyang ...
ambik air semayang kat kolam tu la
pastu rebut-rebut
...Bummmm.....
ade pulak yang jatuh dalam kolam tu ..hahahaha
sweet memory ever ..pastu yang paling tak boley lupa ...
orang lain sibuk mengaji awak dok bersembang ...
pastu tetiba ...dushhh...
ada pemadam papan hitam melayang ....hahahaha
tak kena..aku elak ...pastu bila aku tengok mak tam ( ustazah aku) ngah kusyuk bersila ajar orang mengaji...aku baling balik pemadam papan hitam tu kat mak tam ...
seb baik tak kena..sipi je ..hahahaha
giler jahat .......
tapi biasa la budak kecik ...mase tu umur baru 6 tahun ...
(mak ayah aku hantar mengaji dari umur 5 tahun lagi)

wajah orang yang bertanggungjawab ajar aku mengaji dan tajwid :):)
mak tam dan arwah pak tam
terima kasih :) :)


nanti bila ada anak sendiri ...Insyaallah akan ku pastikan
anak-anak ku kenal apa itu alif , ba, ta
dan tau baca tulisan jawi ....
biar seimbang pendidikan dunia dan akhirat
sedih jugak kadang-kadang bila tengok org muda sekarang ...
belajar pandai ...kerja bagus ...
tapi tak tau baca jawi ..








nanti ade masa nak cerita pasal zaman sekolah tadika pulak ..hihihi

8 comments:

cheqna said...

besh kan bila ingat kenangan zaman kecik2 dulu..

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

memang best ..sungguh sweet :) :)

Lya Colours said...

ingat lagi dulu, belajar mengaji ramai2 dekat ada rumah nenek ni. and sape2 yg mcm dah habis baca iqra' ke, muqadam ke, nanti parents dorg buat makan2 kat rumah nenek ajar ngaji tuh. buat bihun ke, pulut kuning ke. ish skrg ada lagi ke ek

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

Lya : haah kan ade gak yang wat macam tu ...tapi skarang rasenya bnyk pegi sek.agama rakyat kot ...

rATu kEBaYA said...

akak dulu ngaji separuh je abah ngajar lepas tu tak tahan dah.. garang sangat, abah pun tak sangup nak ngajar dah.. terus tukar guru ngaji pompuan.. alhamdulillah habis satu quran..

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

akak : saya masa ngaji ustaz baik ...ustazah yang garang sikit .. hihi :) :)

Cahaya_Kebahag!aan said...

tetiba ingat time kecik2 dulu.. ummi & abah yag ajor.. xkena marah pown.. hihihi

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

@Cahaya_Kebahag!aan seb abik ummi ngan abah yang ajo tu yang tak kena marah :) :)