Puding Karamel yang mudah dan sedap :) :)


Bismillah ....
Semalam balik agak awal ...sampai umah pkul 5.30
trus masak nasi.....bla...bla...bla ...Done ..

pastu rase cam teringin plak nak makan puding karamel ...
terus pi dapur bersilat lagi skali siapkan Puding Karamel =)
kalau beli kat baazar sepotong dah 3.00 hengget ...mahainyaaaa
seb baik mudah je nak buat ....hihihi
nak tau resepi? nah...ni resepinya

Resepi Puding Karamel

Bahan-bahan puding :

1/2 tin susu cair
3 sudu besar susu pekat
2 sudu besar gula
kalau nak manis letak lebih lagi
3 biji telur pada suhu bilik
2 biji kuning telur sahaja
esen vanila letak la berapa titik yang anda suka
(kalau tak de tak payah letak, semalam tak letak pun coz tak sempat bli :P )

bahan-bahan karamel :
5 sudu besar gula
2 sudu besar air

cara-cara :

[karamel]

panaskan periuk dan masukkan 5 sudu gula bersama satu sudu air
apabila gula cair dan kelihatan sedikit perang , masukkan lagi satu sudu air ...
jangan letak air banyak nanti tak jadi karamel keperang-perangan tu
masak sampai nampak gula betul-betul perang . dah masak tuang ke dalam loyang dan letak ditepi.

[Puding]

masukkan ketiga-tiga biji telur kedalam mangkuk dan kacau ...kemudian masukkan lagi 2 biji kuning telur dan sambung kacau. tambahkan sedikit demi sedikit gula kedalam telur tadi dan kacau perlahan-lahan sehingga sebati (pastikan adunan tidak berbuih, kacau perlahan-perlahan)

dalam masa yang sama ,
masukkan susu cair dan pekat tadi beserta esen vanila ke dalam periuk dan panaskan sehingga panas tapi jangan sampai mendidih

Dengan susu yang masih panas lagi, masukkan sedikit demi sedikit susu panas itu ke dalam adunan telur tadi. Kacau sehingga sebati. Kemudian tuang ke dalam loyang yang ada karamel tadi.

Akhir sekali kukus dengan api sederhana selama 30 minit

dan tunggu lah hasilnya ..

tadaaaaa.....meh close up sikit

Puding Karamel Mawar Berduri :P :P Ewah

ni Caramel mase ramadhan tahun lepas :)





Resepi asal dari Myresepi.com tapi telah diolah sikit



Jangan malu-malu singgah lagi ye, Terima kasih.

12 ♡ kas|h beRpanJangan ♡:

cheqna said...

cheqna tak leh makan....sebab manis kan....kalau makan gak mesti pening

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

haah...manis..tu yang saya edit sikit resepi asal supaya kurang manis cket :) :)

Lya Colours said...

saya tak makan puding karamel. huhuhu

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

knape ramai jugak yang tak suke karamel ek? musykil gak ..manis ek ? huhuhu

beautiful_rose said...

leleh air liur tgk makanan tgahari mcm ni.

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

rose cantik..sabar ye ..bru stengah hari ...hihihi

[s.u.r.i.a] said...

oo awak balas dendam balik la eh tunjuk makanan ni. hahaha. nampak sedap! thanks untuk resepi nampak macam senang buat je. su hari-hari buka myresepi pun tak tahu nak masak ape jugak. heee.

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

@[s.u.r.i.a] try la su memang sangat senang :) :) lpas ni nak buat triffle plak :) :)

mamai said...

bulan puasa nie ramai la pulak yang baut resepi yer..

[z@ck] said...

wah..puding karamel.sedap oh.

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

@mamai pak cik..sekian lama menyepi :):) ...ala ape salahnya kongsi idea utk org lain sediakan menu berbuka :)

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

@[z@ck] try la buat ..mudah je :)