Ikan Masak Kicap je pun :P

Bismillah ....

hari ni lambat sikit bersiaran ye...orang tu pulak yang bersiaran awal..huhu
Orang tu semangat nak update pasal hasil masakan dia letewwww...hahahha
memandangkan hari ni tak tau nak borak apa ...
saya pun nak jugak la share resepi yang mudah dan sedap ni ...
resepi ni pun saya belajar kat buku resepi Chef Hanieliza

sedap....kalau resepi saya sendiri lagi ringkas..hahahha
amateur la katakan .....

sumber bahan : Buku resepi Warisan Chef Hanieliza

Bahan-bahan nya : 

Ikan tenggiri yang dah dipotong ya ..
serbuk kunyit dan garam untuk lumurkan pada ikan 
1/2 cawan kicap 
1/2 cawan air asam
minyak masak pandai-pandai agak la 

Bahan yang dihiris :
4 biji cili ..kalau nak pedas tambah sendiri 
1 labu bawang besar 
1 inci Halia
hiris lah sesuka hati ..nak hiris bulat ke menyerong ke memanjang ke ....
nak professional potonglah serong-serong ... ewahhh :P 

sumber bahan : Buku resepi Warisan Chef Hanieliza

Ikan tenggiri tu lumurkan ngan garam dan kunyit ...pastu goreng .. tak payah garing-garing goreng bagi masak sikit je ...lepastu minyak goreng ikan tadi asingkan dan tinggalkan dalam 3 sudu makan dalam kuali
untuk digunakan semasa menumis ....
Tumis bahan hirisan tadi sampai layu dan naik bau ....
kemudian masukkan kicap dan air asam lalu biarkan mendidih......
Setelah mendidih ..perlahan-lahan masukkan ikan yang dah di goreng tadi ...
Siap. *___* "

jangan ko campak pulak ikan tu dalam kuali ......
karang terpercik kicap ngan air asam tadi ...tak pasal-pasal melecur pulak ...
dah ko pulak jadi masak kicap ...huhuhu ...
tak pe letak pelan-pelan takde nya meletop kena tangan kau ..:P 
(ni biasanya orang jarang masak misti macam takut kan? goreng ikan main campak 
cepat-cepat takut minyak panas terpercik ...hahahha dah tau dah ) 

hah...tu je lah cara nya ..sonang je .......dah siap..pastu dah boleh makan...
makan ngan nasi panas-panas ..pastu sambal belacan sikit ..perghhh 
mak mertua lalu pun ko tak perasan punyalah ..hahaha

Sekian .. 

6 comments:

Sara Lynn said...

ni gambar dalam buku masakan ke apa ni? ekekekee

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

@Sara Lynnheh Cik kak...ni komen tak baca ke apa ni? hahahahhaha kan dah mention tu "resepi ni pun saya belajar kat buku resepi Chef Hanieliza" aiyoooooooo :P ppppfffttt

ArELeEz said...

tambah telur dadar sket.. o.m.g..! slurrpp2..!!

Sara Lynn said...

ye la.. tau belajar kat buku resepi chef hanieliza.. xtau plak skali gambar diambilnyeee.. muahaha

adianiez AIDA said...

terbaik. tapi aida tak guna air asam kalau msk kicap. aida guna sos tomato :-)

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

Ooo....tak pernah try wat camtu...sedap ye? Nanti nak cubalah