Tomyam Seafood

Bismillah...

Dalam entry saya balik kampung saya ade cakap yang ayah saya sangat suke memancing dan menjala 
hasil tangkapan ayah alhamdulillah memang banyak ....
jadi takat nak makan udang sotong fresh tu tak jadi masalah la pada kami ..

nilah antara hasil tangkapan ayah....
ade banyak lagi ...tapi ni je yang saya nak masak haritu ...
saya tak pandai masak sangat pun ...jadi buat yang simple je cukup ..hahhaha
yang penting sedap kat tekak kami dan kami sekeluarga boleh makan ramai-ramai  :) 


antara bahan-bahan lain yang saya gunakan ialah seperti berikut :P 


ni bahan saya tumis ....serai tu ketuk ya ...
ambik anak lesung tu kasik ketuk...
ala pakai pisau je pun boleh ..huhu 
lepas tumis dah naik bau ....masukkan air ya ...
pastu masukkan udang sotong tu ....
memandangkan carrot lambat sikit nak lembut masukkan dulu 
masuk sekali baby corn ni ...
kobis bunga pun lambat jugak nak lembut ....
saya campak sekali dalam peruik tu ...
tomato tu last...sebab kalau masuk awal nanti lembik ....

tengok dah mendidih tu saya masukkan ramuan istimewa ni ..
.....istimewa la sangat kan....
ni budak ofis saya belikan... saya kirim masa dia balik Perlis...
Pes tomyam istimewa dari Thailand kap kun kappppp sawadiiikapppp... :P 


sukatan dia ikut berapa cawan air..kalau pakai 4 cawan air pakai la 4 sudu pes ni ...
pes ni dia dah siap tumis tau..sebab tu saya tak tumis sekali ngan bahan tumisan tadi ....
pastu perasakan la ngan bahan perasa ...nak letak garam je ke ...
nak letak sekali ajinomoto ke ... 
tapi saya cuma pakai garam sikit dan maggi cukup rasa ni sikit ....
pastu masak la sampai semua bahan tu cukup masak ....
...ni saya masak untuk makan tengahari  :> 
"syukur ....rugi hang tak balik tau ..hahahhaa :P "


o.k nilah hasilnya .....Tomyam seafood versi Mdm Mawar....mih..mih..mih 
alhamdulillah ...nasi habis seperiuk ..pphheeewwww
pastu tomyam tu saya buat banyak ...
petang kami sambung makan lagi ...
maka hasil nya seperti ini 


petang kita makan bihun tomyam pulak ye ...
pastu ayah balik kerja dia nak cepat..nak pergi cari umpan nak memancing esok 
jadi tak sempat la nak makan ... :( 
alaaaa.........ingatkan ayah dah tak nak makan la tak tau pukul berapa ayah balik  ....
pukul 10.30 ayah balik ...
ayah tanya "Tomyam tadi ade lagi tak ? " 
hahahaha...dah habisss ade sikit je lagi ......jadi tanpa melengahkan masa ...
saya terus masak sekali lagi tomyam ..
tapi masak satu periuk kecik jela.....untuk ayah makan sorang ...
dah siap sume....tengok ayah makan siap habis kuah sume ...
seronok hangat o.k...hahahhaha :P #tangandidadamatakeatas

padahal bukan sebab saya pandai masak pun...
tapi sebab tom yam pes Thailand tu lah...
kalau tak de tomyam pes tu ...tak de maknanya nak sedap sgt ...
jadi saya order lagi dua botol kat Amirul kalau dia balik kampung nanti.......:P 

o.k la ....sekian...
siapa pergi jalan kat perlis jangan lupa beli tomyam pes original thailand tu tau ...
berbaloi-baloi ...sedap ! dan yang penting ianya Halal ....

Sekian. 


7 comments:

Sara Lynn said...

alahaiii senang rupanya masak tomyam?!! bhahahaha

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

@Sara Lynn silalah cuba nanti yaaa...memang mudah .. :)

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

@Sara Lynn silalah cuba nanti yaaa...memang mudah .. :)

ArELeEz said...

buleh bkk restoran seafood lah lps nih. he3..

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

@ArELeEz Leez nak wat makan sendiri boleh la...kalau bukak kedai memang tak laku jawabnya ....hahhahha :P

Fazleyatul Aini said...

favs saya tomyam !!!

~AmyLiana86~ said...

siyes tertelan airliur..uwaargghh..
kalau mawar pos mesti terliur..padahal gmbar sayur je pun..nampak cm apa tah..sedap2..